Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Friese gemeente zet bemiddelaars in

Gemeente De Fryske Marren (De Friese Meren), drie woningcorporaties, politie, Miks welzijn en het sociaal wijkteam hebben een buurtbemiddelingsconvenant getekend. Zes buurtbemiddelaars gaan aan de slag om conflicten tussen ruziƫnde buurtbewoners op te lossen.
Friese gemeente zet bemiddelaars in


De zes bemiddelaars zijn opgeleid om het gesprek aan te gaan. Samen werken zij in drie teams verdeeld over de gemeente. Een belangrijk element van het project is is de steun en adviesfunctie aan bewoners. ‘Voordat we een bemiddelingsaanbod doen, gaan we met bewoners in gesprek in hoeverre ze zelf hierin nog een rol kunnen spelen,’ zegt Gerry Broersma, hoofd van het project. ‘Dit doen we door het starten van een informatiewebsite bij alle samenwerkingspartners en een telefonisch meldpunt.’

Hele kleine dingetjes
De buurtbemiddeling is onderdeel van het veiligheidsbeleid van gemeente De Fryske Marren In deze gemeente liggen onder andere de plaatsen Balk, Lemmer en Joure (foto). Voor het project is extra geld vrijgemaakt. ‘We moeten zien wat voor vlucht dit neemt’, zegt burgemeester Fred Veenstra. ‘De problematiek gaat soms om hele kleine dingetjes. Er is zoveel klein leed dat met één of twee gesprekken uit de wereld geholpen kan worden.’

56 meldingen
Hein de Haan van woningstichting Lyamer Wonen heeft al jaren te maken met burenruzies: ‘Wij krijgen heel veel klachten over burenirritatie. Lyamer Wonen heeft in de vier zomermaanden 56 meldingen gekregen van klachten over buren. Dit zijn met elkaar 25 dossiers.’ ‘Het is niet zo dat wij het te druk hebben’, zegt Anja Smink van Accolade. ‘Maar deze bemiddelaars komen op een andere manier binnen.’

Zo blanco mogelijk
Mensen met een huurwoning konden altijd al terecht bij de woningstichting. Met het convenant hebben ook de mensen met een koopwoning een plek om hun klachten te ventileren. Daar waar eerst de politie kwam om te bemiddelen, stappen nu de vrijwilligers binnen. Agent Auke Zeilstra benoemt het voordeel dat de bemiddelaars geen uniform dragen. ‘Vaak wordt van ons verwacht dat wij het oplossen. Maar zo werkt dat niet. Dankzij deze vrijwilligers wordt gekeken naar de mogelijkheden om het zelf op te lossen. Wij als politie delen zoveel mogelijk informatie als dat wij mogen, maar niet meer dan noodzakelijk. De buurtbemiddelaars moeten er zo blanco mogelijk instappen.’

Lager niveau
Binnen de voormalige gemeente Skarsterlân is een soortgelijk project niet gelukt. ‘Nu hebben we te maken met een grotere gemeente en daarmee een groter aantal vragen en klachten’, zegt burgemeester Veenstra. ‘Daarbij is er verandering gaande binnen de politie die meer openheid kan geven en het wordt nu op een lager niveau opgepakt. De vrijwilligers verlagen de drempel om het gesprek aan te gaan. Ik denk dat dat het verschil gaat maken.’
Bron: www.zuidfriesland.nl



Naar homepage