Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Ruim kwart miljoen Nederlanders krijgt online hulp

In 2013 hadden 262.575 Nederlanders contact met een hulpverlener via internet. Dat blijkt uit een onderzoek van innovatiebureau E-hulp onder zorg- en welzijninstellingen en leveranciers van online hulpplatformen.
Ruim kwart miljoen Nederlanders krijgt online hulp
De cijfers zijn 28 november gepresenteerd op het vijfde landelijke congres online hulp. Het bureau verwacht dat het gebruik van e-health de komende jaren spectaculair gaat stijgen.
 
Digitale transformatie
Steeds meer mensen met psychische of sociale problemen ontdekken de voordelen van online hulpverlening. Er zijn online cursussen en behandelingen voor het omgaan met schulden tot aan seksuele trauma’s. Daarnaast biedt circa 25 procent van alle instellingen combinatietrajecten aan waarbij cliënten naast een aantal face-to-face contacten in de spreekkamer bepaalde onderdelen online doen. Volgens Frank Schalken van E-hulp groeit het aantal instellingen dat combinatietrajecten aanbiedt sterk. ‘Instellingen zien dat in andere branches dankzij de inzet van internet nieuwe vormen van dienstverlening ontstaan, die goedkoper en beter zijn dan bestaande.’ Hij denkt dat om dezelfde redenen deze digitale transformatie vanaf 2015 ook in zorg en welzijn gaan plaatsvinden. 
 
E-health tenzij
Hoewel de meeste zorg- en welzijninstellingen het face-to-face contact nog als belangrijkste vorm van contact zien, is er een aantal organisaties dat internet al een veel prominentere plek geeft. Schalken: ‘Deze instellingen zien dat de behoeften van hun cliënten over het algemeen veel beter online kunnen worden ingevuld dan face-to-face. Zij kiezen voor een strategie van “E-health tenzij”. Dat speelt bijvoorbeeld bij Sense, dat seksualiteitshulpverlening biedt aan jongeren tot 25 jaar.’
 
Service
Sense heeft een aantal jaren geleden de omslag naar internet gemaakt. Fetzen de Groot, coördinator van Sense Noord-Nederland: ‘Veel jongeren hebben vragen over seks of zijn bang dat ze een soa hebben. De drempel om naar hun huisarts of een soa-poli te gaan is vaak te groot. Ze schamen zich voor hun problemen of willen snel zekerheid. Via internet kunnen we meer service bieden. Online praten jongeren nu met verpleegkundigen en krijgen ze oefeningen aangeboden. Soa-testen kunnen ze vanuit huis aanvragen en als ze een soa hebben waarschuwen ze via een online programma hun ex-sekspartners. Alleen als iets echt niet online kan, zoals een medisch onderzoek, zullen we dat in de toekomst nog fysiek aanbieden’.
 
Toelichting op de cijfers
De cijfers zijn verzameld onder leden van het landelijke netwerk online hulp (113online, FIOM, Fier Fryslân, Humanitas, Juridisch Loket, Kindertelefoon, Korrelatie, I-kracht, Pestweb, Pratenonline, Sensoor en Virenze), Hulp Online Noord, Sense en de online hulpplatforms MindDistrict, IPPZ en Je Praktijk Online die de software leveren waarmee tientallen instellingen uit zorg en welzijn online hulp bieden.
 
Bron: E-hulp.nl


Naar homepage



Relevante categorieën: