Het op juiste wijze bereiken van betrokken doelgroepen is een opgave. De praktijk blijkt vaak weerbarstig. Hoe zorg je dat jouw plannen de juiste mensen beïnvloeden? Hoe 'verkoop' je jouw ideeën en overtuigingen en wat zijn daarbij de werkzame elementen? Sociale Marketing voegt aan de kennis over gedragsverandering marketingprincipes toe. Zo ontstaat een praktische en uitvoerbare methodiek die helpt op een aansprekende manier doelgroepen te bereiken.
Met Sociale marketing is wereldwijd al bijna 50 jaar ervaring opgedaan. Het vindt zijn oorsprong in het ontwikkelingswerk, sociale psychologie en marketing. Het is een beproefde en wetenschappelijk onderbouwde behavioural insights method die helpt om kennis op zo'n wijze in te zetten en over te brengen dat de doelgroep zich erkent en ook echt aangesproken voelt. De marketingprincipes vormen een belangrijke plus die sociale marketing biedt t.o.v. andere methodieken van gedragsverandering. Het begrijpen en toepassen van de consumer-based mindset van Sociale marketing is een verrijking voor huidige werkwijzen van professionals en vindt in Nederland steeds meer belangstelling en actieve toepassing.
Mensen maken altijd een afweging, al dan niet bewust, of wat er van hen wordt gevraagd hen ook iets oplevert. Het marketingelement (exchange) van deze methodiek helpt te achterhalen wat mensen echt waarderen en wanneer zij wél in staat of bereid zijn hun gedrag aan te passen. Sociale marketing helpt inzicht te verwerven in wat uiteindelijk op het moment suprême maakt dat mensen bepaalde keuzes maken. Deze inzichten geven richting aan hoe je daar als professional impact op kan hebben en gedrag daadwerkelijk en duurzaam kan veranderen.
De expert op dit terrein, Drs. Julie D. M. Huibregtsen, verzorgt tevens een deelsessie tijdens het Preventiecongres dat op 25 januari plaatsvindt.