Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Creatieve technieken voor zowel interviews als focusgroepen

Marion Matthijssen kijkt naar elk onderzoek dat ze gaat uitvoeren door een ‘creatieve bril’. Wellicht doordat ze twee totaal verschillende studies heeft gedaan: ‘Vormgeving & Communicatie’ en sociologie. In haar werk als onderzoeker merkt ze steeds meer dat de vaardigheden uit beide studies samenkomen en elkaar versterken: communicatie, creativiteit en onderzoek. Ze gaat altijd op zoek naar de beste manier om data te verzamelen of te presenteren. Langzaam maar zeker viel het haar op dat ze een heel scala aan ‘creatieve technieken’ gebruikte. Deze aanpak en technieken heeft ze gebundeld in haar nieuwste boek.
Creatieve technieken voor zowel interviews als focusgroepen

 

Het boek is bedoeld voor de onderzoeker of student die creatiever en meer ‘out of the box’ wil leren nadenken over zijn of haar onderzoek. Ze neemt je mee in het proces van het schrijven van een onderzoeksplan en het bedenken van de onderzoeksopzet. Daarnaast presenteert ze allerlei (creatieve) werkvormen die je kunt gebruiken tijdens de dataverzameling, zowel bij interviewen als bij focusgroepen. En tot slot wordt ingegaan op creatieve manieren om onderzoeksdata te presenteren. Na het lezen van dit boek zul je voortaan op een creatievere manie rnadenken over de wijze waarop je kwalitatief onderzoek uitvoert.

 

Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek

ISBN 9789085602804 | 168 pagina's | Paperback | 1e druk, 2024

Prijs: € 19,50

Meer informatie en bestellen

Lees hier een voorproefje



Naar homepage