Besluiten worden in de digitale wereld voor een groot deel gebaseerd op data en algoritmen. Dit verhoogt de kwaliteit van de besluitvorming, maar maakt het ook moeilijk om een persoonlijke inbreng te hebben.
Vertaling naar strategie
Een strategie voor digitale transformatie kenmerkt zich door:
- Digitalisering van dataverkeer: betrekking hebben op transacties
- Digitale procesmodellering: implementeren van digitale technologieën en processen ter ondersteuning van belangrijke bedrijfsactiviteiten
- Digitale waardeanalyse: gebruik van digitale technologieën voor waardecreatie
- Innovatie van digitaal bedrijfsmodel: herstructurering en herdefiniëring van bestaande markten en omgevingen
- Digitaal organisatorisch herontwerp: reorganisatiestrategie gericht op implementatie van nieuwe modellen.
Wat bepaalt succes?
De belangrijkste precedent van strategisch succes is het creëren, ontwikkelen en onderhouden van een operationeel model. Het mislukken van een reorganisatie gebeurt vaak wanneer teams 'technische' benaderingen van adaptieve problemen aannemen. In de meeste strategietrajecten is er niet genoeg data en zeker niet de juiste data. Strategie speelt zich af in een wereld van waarschijnlijkheden, niet zekerheden. Digitale strategie vereist systeemdenken
De belangrijkste uitdaging waar organisaties voor staan is het zich aan te passen aan een veranderende omgeving. Dit betekent dat een succesvolle digitale strategie zich mee ontwikkeld met de omgeving. Daarom kan een digitale strategie niet gebaseerd zijn op een lineaire proces: lange termijn plan. In systeemtermen gaat het om een recursief proces om het identificeren van kansen en bedreigingen, ontwikkeling van initiatieven op korte termijn en steeds de meerwaarde van deze initiatieven heroverwegen op basis van wat de organisatie heeft geleerd van die korte termijn initiatieven.
Een succesvolle organisatie is een lerende en adaptieve organisatie waar het verleden en de toekomst convergeren.
Literatuur
Aris, A. (2019). Wegwijzer in het digitale doolhof. Amsterdam: Business Contact
Bones, C., J. Hammersley en N. Shaw. (2019). Optimizing digital strategy. How to make informed, tactical decisions that deliver growth. London: KoganPage
Woldendorp, H. (2021). The transformation of elderly care. The impact of digitalization.Amsterdam: SWP
Woldendorp, H. en A. Jeninga. (2018). Organisaties ontwarren. Systemisch kijken, denken en doen binnen de gezondheidszorg. Amsterdam: SWP
Een bijdrage van Harry Woldendorp. Hij heeft 30 jaar ervaring als consultant en als interim manager en is onder andere (mede)auteur van een tiental boeken over zelforganisatie, competentie-ontwikkeling en platformtechnologie. Waaronder het nieuwe boek Zie je big Picture. Zo transformeer je succesvol.