
De studie is verricht door onderzoekers van de Michigan State University en de University of Vermont. Kinderen in de basisschoolleeftijd met ADHD volgden gedurende het onderzoek, voorafgaand aan hun schooldag, een fitnessprogramma. De uitkomst was dat symptomen als onoplettendheid, somberheid en moeite hebben met activiteiten met andere kinderen verminderden. Het effect werd zowel op school op thuis gemeten.
Het onderzoek is beschreven in het Amerikaanse vaktijdschrift the Journal of Abnormal Child Psychology.
Eerder onderzoek wees al uit dat fysieke inspanningen een positief effect kunnen hebben op kinderen met ADHD, aldus Alan Smith, een van de onderzoekers van de Michigan University. De resultaten van dat eerdere onderzoek hadden onder meer betrekking op verbeterde hersenfuncties en betere scores bij rekenen en taal. De recente studie bevestigt die resultaten en levert er een meer gedetailleerd bewijs voor.
Tweehonderd kinderen
Bij het onderzoek dat twaalf weken omvatte, waren tweehonderd kinderen uit de kinderopvang- en basisschoolleeftijd betrokken. Het ging om kinderen met en zonder symptomen van ADHD. Alle kinderen hadden baat bij het fitnessprogramma, zo bleek. Maar de kinderen met symptomen van ADHD, profiteerden er het meeste van.
Veelbelovende interventie
‘Hoewel de uitkomsten van het onderzoek nog tal van vragen oproepen, kun je stellen dat bewegingsactiviteiten een veelbelovende interventie vormen voor kinderen met ADHD’, aldus onderzoek Smith.
Bron: Sciencedaily.com