Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Kindertelefoon: na de tweede lockdown piek in gesprekken over pesten

Vanaf het moment dat de scholen weer opengingen na de tweede lockdown is het aantal gesprekken dat De Kindertelefoon voerde over pesten explosief gestegen. Het aantal steeg van gemiddeld 65 naar 98 gesprekken per dag afgelopen april. Dat is een stijging van bijna 50 procent.
Kindertelefoon: na de tweede lockdown piek in gesprekken over pesten


Tijdens de lockdowns zelf daalde het totaal aantal gesprekken dat De Kindertelefoon voerde over pesten juist. In de eerste lockdown waren het gemiddeld 45 gesprekken per dag, in de tweede lockdown gemiddeld 53, zo blijkt uit onderzoek van De Kindertelefoon. ‘Begrijpelijk, wanneer kinderen niet meer fysiek bij elkaar in een klas zitten. In die periode zagen we tegelijkertijd een toename in het aantal gesprekken over digitaal pesten’, aldus Roline de Wilde, directeur van De Kindertelefoon.

Kinderen weten vaak niet goed wat ze moeten doen als ze (digitaal) worden gepest of buitengesloten. Uit een steekproef in het onderzoek blijkt dat van de 70 kinderen die had besloten om iemand in vertrouwen te nemen, zich uiteindelijk 46 niet geholpen voelde. Mirelle Valentijn van Stichting Omgaan met Pesten herkent dit beeld. ‘Wanneer een kind zijn of haar verhaal durft te doen over pesten, is het belangrijk om daarna ook regelmatig in gesprek te blijven. Pesten bestrijden kost tijd en nazorg, dat los je niet op in één gesprek.’



Naar homepage