In 2021 wist het Klachtenloket Kinderopvang 40 procent van de klachten direct telefonisch op te lossen of middels advies en informatie meteen te bedienen. Een flinke verbetering ten opzichte van 2020 waar dit slechts bij 25 procent van de klachten lukte. Daarnaast kon het Klachtenloket door personele uitbreiding ook meer en vaker adviseren en bemiddelen: 35 keer vaker dan in 2020. Dit is ook terug te zien in de doorverwijscijfers.
In 2021 is er een verschuiving geweest in de aard van de klachten. Zo is veiligheid behoorlijk gedaald (van 136 in 2020 naar 95 in 2021) doordat er veel minder vragen of klachten binnenkwamen over wat wel en niet veilig werd geacht in verband met corona. Daarentegen steeg het aantal klachten over de kwaliteit: in 2020 waren er 78 klachten over kwaliteit, in 2021 steeg dat naar 133.
Het aantal keren dat klanten zijn doorverwezen naar de Geschillencommissie Kinderopvang daalde aanzienlijk. Verwees het Klachtenloket in 2020 nog 324 zaken door naar De Geschillencommissie, gebeurde dat in 2021 nog slechts 93 keer. Lees hier het jaarverslag 2021 van het Klachtenloket Kinderopvang.