Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Literatuurlijst artikel methodisch werken in de dagelijkse praktijk (Sozio 2, 2020)


 

 

Baart, A. J. (2001). Een theorie van de presentie. Utrecht: Boom Lemma Uitgevers.

 

Baart, A. J. (2013). Tweegesprek. Mag je nog kwetsbaar zijn. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, 3, 4-7.

 

Bastiaanssen, I. (2019). Notitie: Effectief werken in het veranderende jeugdveld. Naar een gezamenlijke visie. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut.

 

Berg, G., van den, Addink, W. D. A., Gorissen, W. & Vink, C. (2017). Wacht maar. Onderzoek naar wachttijden en wachtlijsten in jeugdzorg en jeugdhulp. Utrecht, NJi.

 

Bürmann, A., Geldrop, M., Groen, H. Hilhorst, N. & Rietveld, M. (2004). Evaluatie Nieuwe Perspectieven 1998-2003 [An Evaluation of New Perspectives 1998- 2003]. Amsterdam, The Netherlands: DSP-groep.

 

Bussemaker, J., Dannenberg, E., Dohmen, D., Hilhorst P., Kremer, J.,  Leerink, B., Noordegraaf-Eelens, L., Ouwehand A., Pols, J. & Driessen, S. (2020). Herstel begint met een huis. Dakloosheid voorkomen en verminderen. Den Haag, RVS.

 

Elling, M. W. & Melissen, M.  (2007).  Handboek  Nieuwe  Perspectieven,  versie 2007. Woerden: Adviesbureau van Montfoort, Spirit Jeugd en Opvoedhulp.

 

Friele, R.D., Bruning, M.R., Bastiaanssen, I.L.W., Boer, R. de., Bucx, A.J.E.H., Groot, J.F., de, Pehlivan, T., Rutjes, L., Sondeijker, F., Yperen, T.A. van, Hageraats, R. (2018). Eerste evaluatie Jeugdwet: na de transitie nu de transformatie. Den Haag, ZonMW.

 

Gorissen, W. (red.) (2017). Samen lerend doen wat werkt. Een nieuwe kijk op evidence-based practice in zorg en welzijn voor jeugdigen en gezinnen. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.

 

Haan, A. M., de (2014). Ethnic minority youth in youth mental health care : utilization and dropout. Leiden. Print bij Ipskamp Drukkers BV.

                                   

Ham, L. van der,. Draak, M. den,. Mensink, W., Schijns, P. & Berg, E. van den (2018). De WMO 2015 in praktijk. De lokale uitvoering van de Wet Maatschappelijke ondersteuning. Den Haag: Sociaal Cultureel Planbureau.

 

Hattum, M., van (2018). Samenwerken als uitdaging voor effectieve jeugd- en opvoedhulp. Lectoraat / werkzame factoren in de jeugd- en opvoedhulp. Nijmegen: HAN University of Applied Sciences.

 

Herben, M. M. C. (2011). Masterthesis. Succesvolle begeleidingselementen. Den Haag: Jeugd Interventie Team.

 

Herben, M. M. C. & Hoogveld, A. (2017) Belemmerende factoren voor de modelgetrouwheid. Den Haag: Jeugd Interventie Team.

 

Hoogenboezem, G. E. (2011). ReSet-methodiekbeschrijving. Gouda: JSO.

 

Hoogenboezem, G. E. (2013). ReSet-handleiding thuisbegeleiding zonder indicatie voor risico- en multiprobleemgezinnen. Gouda: JSO.

 

Kooiman, A., Wilken, J.P., Stam, M., Jansen E., & Biene, M., van (2015). Leren transformeren. Hoe faciliteer je praktijkinnovatie in tijden van transitie? Utrecht: Movisie.

 

Laan, G., van der (2000). 'Hulpverlening in de marge; enige werkzame bestanddelen van methodisch handelen', Sociale Interventie, 1, 22-34.

 

Lünnemann, K., Loeffen, M., Steketee, M., Hoefsloot T. & Bel, K. (2017). Domein overstijgende aanpak MPGVoorbij de scheiding tussen veiligheidsdomein en zorgdomein. Utrecht: Rader / Verweij Jonker Instituut.

 

Movisie (2015). De voordelen van de participatiesamenleving. Geraadpleegd op 31-07-2017, via: https://www.movisie.nl/artikel/voordelen-participatiesamenleving.

 

NJi & VNG (2018).  Presentatie de summerschool ‘Integrale aanpak jongeren in een kwetsbare positie’. Bezocht op     .

 

Noorda J. J. & Veenbaas R. H. (1997). Eindevaluatie Nieuwe Perspectieven Amsterdam West / Nieuw-West.  Amsterdam: Instituut Jeugd en Welzijn, Vrije Universiteit.

 

Pijnenburg, H. (2010). Intreerede Zorgen dat het werkt. Lectoraat / werkzame factoren in de jeugd- en opvoedhulp. Nijmegen: HAN University of Applied Sciences.

 

Sambeek, N.,Tonkens. E., Bröer. C,. (2011). Sluipend kwaliteitsverlies in de geestelijke gezondheidszorg: professionals over de gevolgen van de marktwerking. Tijdschrift voor Beleid, Politiek en Maatschappij. 38 (1), 47-64.

 

Scholte, R. (2017). Effectiviteit van de jeugdzorg: passen en meten. Kind en adolescent, 38 (2), 91-107.

 

Sibbink, H. (2020). Aan tafel met.. Tijdschrift M&G jaargang 20 nummer 1.

 

Sok, K., Poll, A. & Deth, A., van (2011). Thuisbegeleiding in beeld. Utrecht: Movisie.

 

Susteren,  J. (1995). Instap-methoden - aanpak jeugd met delictgedrag: nieuwe perspectieven. Oosthuizen: Bureau Instap.

 

Trappenburg, M. (2014). 2e Els Borst Lezing. Bescheiden professies. Over evidence based werken buiten de cure. Den Haag: Centrum voor Ethiek en Gezondheid.

 

Visscher, L., Evenboer, K. E., Jansen, D., Scholte, R. H. J., Dickscheit, J., Veerman, J. W., Reijneveld, S., Yperen, T. A., van (2018). Identifying practice and program elements of interventions for families with multiple problems: The development of a taxonomy. Children and Youth Services Review, 95, 64-70.

 

Vries, S., de (2007). Wat werkt? De kern en de kracht van het maatschappelijk werk. Amsterdam: SWP.

 

Vries, S., de (2017). Wat werkt er en hoe? Het common factors model als basis voor de hulpverlening in het sociaal werk. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 26(3), 4-27.

 

Waal, V., de (2016). Sociale (wijk)teams onderzocht: zicht op ontwikkelingen en knelpunten. Utrecht: Hogeschool Utrecht Kenniscentrum Sociale Innovatie..

 

Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) (2017). Weten is nog geen doen: een realistisch perspectief op redzaamheid. Den Haag: Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

 

Wijsbroek, S. A. M., & de Winter, M. (2017). Zorg voor jeugd is veelgevraagd. Over de rol van jeugdprofessionals in een veranderend (ont)zorglandschap. Openbare les lectoraat Jeugd. Utrecht: Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sociale Innovatie.

 

Yperen, T.  A., van, Veerman, J. W. & Bijl, B. (2017). Zicht op effectiviteit. Handboek voor resultaatgerichte ontwikkeling van interventies in de jeugdsector. Rotterdam: Lemniscaat.

 

Zwet, R., van der (2018). Implementing evidence-based practice in Social Work: a shared responsibility. Tilburg: University.

 

Zwikker, M., Dale, D., van, Dunnink, T., Willemse, G., Rooijen, S., van, Heeringa, N. & Rensen, P., (2015), Erkenning van interventies. Criteria voor gezamenlijke kwaliteitsbeoordeling 2015-2018. Utrecht / Bilthoven / Ede. Nederlands Jeugdinstituut / RIVM / Movisie / Trimbos-instituut /  Vilans  / NCJ. Bilthoven: RIVM.



Naar homepage