American Psychological Association (2005). Policy statement on evidence based practice in psychology. Washington DC: APA. https://www.apa.org/practice/guidelines/evidence-based-statement [download 12-5-2020]
Barth, R.P. (2012). Evidence-based practice at a crossroads: The timely emergence of common elements and common factors. Research on Social Work Practice, 22(1), 108-119. https://doi.org/10.1177/1049731511408440
Barth, R. P., Kolivoski, K. M., Lindsey, M. A., Lee, B. R., & Collins, K. S. (2014). Translating the common elements approach: Social work's experiences in education, practice, and research. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 43(2), 301-311. https://doi.org/10.1080/15374416.2013.848771
Gorissen, W. (red.) (2017). Samen lerend doen wat werkt. Een nieuwe kijk op evidence-based practice in zorg en welzijn voor jeugdigen en gezinnen. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
Hattum, M. van, Greef, M. de, Van der Rijken, R., & Scholte, R. (2019). Werkzame factoren in de jeugdhulpverlening: Alliantie, cliëntfactoren en professionalfactoren: Overzicht van projectresultaten, meetinstrumenten en aanbevelingen. Den Haag/Nijmegen: HAN, Praktikon, ZonMw. https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/jeugd/programmas/project-detail/effectief-werken-in-de-jeugdsector/bundeling-en-verspreiding-van-kennis-en-aanbevelingen-over-alliantie-en-andere-werkzame-factoren/ [download 12-5-2020]
Hattum, M. van, & Oostrik, H. (2011). Social Practice Development: Afstemming als basis van praktijkontwikkeling. In M. van Pelt, M. Hoijtink, H. Oostrik en M. Räkers (red.), Meesterschap in het sociaal werk (pp. 161-179). Amsterdam: SWP.
Pijnenburg, H.M. (2010). Zorgen dat het werkt. Lectorale intreerede, 25 maart. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. https://www.canonsociaalwerk.eu/2005_Database_Effect_Jeugdz/Pijnenburg%20entreerede%20-%20zorgen%20dat%20het%20werkt-1.pdf [download 12-5-2020]
Pijnenburg, H.M., & Van Hattum, M. (2016). Sleutelfactoren doen het samen. Naar een integratief werkzame factorenmodel voor de jeugdsector. In M. Berk, A. Hoogenboom, M. De Kleermaeker en K. Verhaar (red.), De jeugdprofessional in ontwikkeling: Handboek voor professionals in het jeugddomein (pp 139-166). Alphen aan den Rijn: Schulinck - Wolters Kluwer.
Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (2017). Zonder context geen bewijs. Over de illusie van evidence-based practice in de zorg. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.
RIVM, Nederlands Jeugdinstituut, Kenniscentrum Sport, Trimbos instituut, Vilans, Movisie, & Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (2018). Erkenning van interventies: Criteria voor gezamenlijke kwaliteitsbeoordeling 2019-2022. https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2019-11/Erkenning-van-interventies-2019-Notitie-samenwerkingsverband-databanken.pdf [download 12-5-2020]
Vries, S. de (2007). Wat werkt? De kern en de kracht van het maatschappelijk werk. Amsterdam: SWP.
Yperen, T. van, Veerman, J.W., & Bijl, B. (red.) (2017). Zicht op effectiviteit: Handboek voor resultaatgerichte ontwikkeling van interventies in de jeugdsector. Tweede geheel herziene druk. Rotterdam: Lemniscaat.