[1] Lean is een manier van werken binnen organisaties waarbij elke werknemer zich richt op het creëren van waarde voor de klant/cliënt. Hierbij staan gedeelde verantwoordelijkheid en gedeeld leiderschap centraal om de effectiviteit van processen te optimaliseren.
[2] Verreyken, S., & Defieuw, M. (2022). Beren op de weg? Stuur ze het bos in! Samenwerken met ouders en context vanuit de leefgroep. Geraadpleegd op 13/12/2022 via https://www.agorawebzine.be/artikels/beren-op-de-weg-stuur-ze-het-bos-in-samenwerken-met-ouders-en-context-vanuit-de-leefgroep
[3] Lectoraat residentiële jeugdzorg Hogeschool Leiden. (z.j.). Geraadpleegd op 20 mei 2018 via https://www.hsleiden.nl/residentiele-jeugdzorg
[4] Moleiro, C., Marques, S., & Pacheco, P. (2011). Cultural diversity competencies in child and youth care services in Portugal: Development of two measures and a brief training program. Children and Youth Services Review, 33(5), 767-773.
[5] SOS Kinderdorpen & Cachet vzw. (2017). Wij zijn gewone jongeren in een ongewone situatie: kernpunten uit een onderzoek rond jongeren die je jeugdhulp verlaten. Geraadpleegd op 11 juni 2018 via https://d9pt66wz5kua4.cloudfront.net/sites/default/files/paragraph/attachments/sos_kd_cachet_visietekst_nl_lr_0.pdf
[6] Lectoraat residentiële jeugdzorg Hogeschool Leiden. (z.j.). Geraadpleegd op 20 mei 2018 via https://www.hsleiden.nl/residentiele-jeugdzorg
[7] Cachet is een organisatie die jongeren met ervaring in de jeugdhulp een stem geeft in het debat over de uitbouw van kwalitatieve en krachtgerichte hulpverlening. Website: https://cachetvzw.be/nl/
[8] Spanningen werden hier omschreven vanuit Sociocratie en geven aan dat er een discrepantie is tussen de huidige en de gewenste situatie.
[9] Cumps, J. (2018). Sociocratie 3.0. Leuven: Lannoo Campus.
[10] Migchelbrink, F. (2018). De kern van participatief actieonderzoek. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
[11] Via literatuurstudie en vooronderzoek werden de thema’s teams, visie, organisatie, context, leefgroep en rolinvulling diepgaand bevraagd via een semigestructureerd interview bevraagd bij alle teamleden van de drie leefgroepen (27 in totaal). Er werd een variatie voorzien in de vraagstelling om tegemoet te komen aan divergent denken. De vragen werden geformuleerd en genotuleerd vanuit een SWOT-structuur. Voor de thematische codering werd een eerste grove analyse gedaan waarbij de antwoorden per thema gebundeld werden. Bij de meer gerichte analyse werden de uitspraken gecategoriseerd (terugkerend, divers, uniek). Ook de ‘praktijken’ werden gebundeld. Op deze manier werden de cultuur en structuur van elke organisatie helder, kwamen valkuilen en hinderpalen rond de verschillende thema’s naar boven, evenals tal van spanningen en doelen waarmee elke organisatie aan de slag wilde gaan.
[12] Weerstand bij veranderingsprocessen ligt voor de hand. Door aarzelingen en uitingen van weerstand direct te benoemen konden we op zoek gaan naar de oorzaak en deze met zorg aanpakken.
[13] S3 of Sociocratie is een methodologie die zelforganisatie binnen systemen faciliteert en biedt daarbij concrete tools om te anticiperen op spanningen binnen organisaties.
[14] S3 is gebaseerd op zeven grote principes (effectiviteit, accountability, transparantie, consent, empirisme, continue verbetering en transparantie) en gebruikt tal van bouwblokken om veranderingsprocessen te faciliteren. Voor meer informatie: Bockelbrink, B. J., Priest, J., & David, L. (2018). Sociocracy 3.0: a practical guide. Geraadpleegd op 20 december 2022 via http://sociocracy30.org
[15] Covey, S. (2018). De zeven eigenschappen voor success in je leven. Amsterdam: Business Contact.
[16] Verreyken, S., & Defieuw ,M. (2022). Beren op de weg, stuur ze het bos in. Samenwerken met ouders en context vanuit de leefgroep. Geraadpleegd op 13/12/2022 via https://www.agorawebzine.be/artikels/beren-op-de-weg-stuur-ze-het-bos-in-samenwerken-met-ouders-en-context-vanuit-de-leefgroep