Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Medewerker Handhaving en Toezicht Participatiewet 32 uur | Harderwijk

Ben jij flexibel en initiatiefrijk? Werk jij graag zowel zelfstandig als in groepsverband en sta jij stevig in je schoenen? Dan zijn wij op zoek naar jou! Voor ons team Handhaving binnen het Domein Sociaal van Meerinzicht zijn wij op zoek naar een:
Medewerker Handhaving en Toezicht Participatiewet  32 uur | Harderwijk

Hier ga je werken

Meerinzicht is de uitvoeringsorganisatie voor de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. Naast Domein Sociaal voeren we ook bedrijfsvoeringstaken uit. Samen zetten wij ons in voor een klantgerichte en proactieve dienstverlening waarbij ons hart voor de samenleving centraal staat. Binnen het Domein Sociaal zijn we voornamelijk werkzaam op het gebied van zorg, werk en inkomen, jeugd en leerlingzaken. Dit laatste voeren wij niet alleen uit voor de bron gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde, maar ook voor de omliggende gemeenten Elburg, Nunspeet, Oldebroek en Putten. Dit maakt het speelveld waarin het Domein Sociaal zich bevindt complex en dynamisch.

De afdeling Participatie valt onder het Domein Sociaal. De afdeling bestaat uit zo’n 40 collega’s, die enthousiast en gedreven samenwerken om de dienstverlening in het kader van de Participatiewet zo efficiënt en integraal mogelijk te laten verlopen. De basis van deze visie is dat we in samenwerking tussen Klantmanagement, Inkomen en Handhaving willen inzetten op preventie, rechtmatige verstrekking en eigen verantwoordelijkheid van de cliënt.

Dit ga je doen

De organisatie en deze functie zijn volop in ontwikkeling. Het handhavingsbeleid wordt momenteel herijkt op de organisatiedoelstellingen. Ook zal het werkgebied van cluster handhaving zich mogelijk in de toekomst verbreden naar Wmo en Jeugdwet.

De volgende werkzaamheden vallen onder jouw takenpakket:

  • Je controleert en handhaaft op het gebied van rechtmatigheid (Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz), binnen het bestuursrechtelijke domein.
  • Je adviseert je collega’s bij vragen en/of vermoedens van fraude.
  • Je verricht, in samenspraak met de inkomensconsulent, controles bij de aanvraag van uitkeringen. Je verzamelt daartoe informatie om het recht op uitkering te kunnen beoordelen. Dat doe je onder andere door het voeren van (confronterende) gesprekken, het verrichten van dossieronderzoek, het opnemen van verklaringen, het verrichten van waarnemingen en buurtonderzoek,  het afleggen van huisbezoeken enz.
  • Je verricht gerichte controles op basis van meldingen die binnenkomen over lopende uitkeringen.
  • Je draagt zorg voor de juiste informatieverstrekking aan klanten en signaleert problemen bij inwoners.
  • Je rapporteert adequaat en tijdig in de applicatie (Suite4SociaalDomein).
  • Je signaleert mogelijkheden voor optimalisatie van de uitvoeringspraktijk en doet verbetervoorstellen.

Jouw talenten

Als persoon ben je flexibel, initiatiefrijk en ook beschikbaar buiten reguliere werktijden. Je vindt het leuk om actief bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het team en de organisatie. Je bent sociaal vaardig, werkt accuraat en zowel zelfstandig als in teamverband effectief. Gezien de aard van de werkzaamheden wordt verwacht dat je stevig in je schoenen staat.

Juist die eigenschappen maken jou tot een goede handhaver en toezichthouder, zeker in combinatie met de volgende elementen:

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau, eventuele ervaring in een soortgelijke functie is een pré.
  • Kennis van de Participatiewet en jurisprudentie.
  • Je bent in staat om wet- en regelgeving en verzamelde informatie te vertalen in adviezen omtrent het recht op een uitkering, met oog voor maatwerk waar dit nodig is.
  • Je bent klantgericht, integer en hebt oog voor de situatie van de klant en de impact die jouw onderzoek kan hebben voor de klant.
  • Je bent objectief in je onderzoeken en bent scherp op proportionaliteit bij de inzet van jouw onderzoeksmethoden.
  • Je bent in het bezit van een rijbewijs B.

Kandidaten die nog geen ervaring hebben als handhaver maar die wel kennis hebben van de rechtmatigheid binnen de Participatiewet en het vak van handhaver willen leren, worden nadrukkelijk ook uitgenodigd om te solliciteren.

Dit krijg je van ons

Een uitdagende baan waarbij geen enkele dag hetzelfde is in een organisatie die volop in ontwikkeling is. De functie van medewerker Handhaving & Toezicht is gewaardeerd in schaal 9 (Medewerker Handhaving I), met een minimumsalaris van € 2.581,- (aanloopschaal) tot een max. van € 4.208,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. Daarnaast kent Meerinzicht ook nog uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden:

  • Een individueel keuzebudget van 17,05%, dat is opgebouwd uit onder andere een dertiende maand en vakantiegeld. Er zijn talloze manieren om dit te benutten (bijvoorbeeld ons fietsplan of als aanvulling of je reiskostenvergoeding);
  • Een reiskostenvergoeding van €0,19 per km (max. 40 km enkele reis, mogelijkheid om aan te vullen met het IKB) of je volledige reiskosten als je met het OV reist;
  • Een goede pensioenregeling bij het ABP;
  • Kortingen op verschillende verzekeringen (IPAP, Loyalis, CS, IZA, Menzis of een van de andere privé verzekeringen).
  • Je werkplek bevindt zich in het prachtige, modern vormgegeven Stadhuis van Harderwijk.
  • Plaats- en tijdsonafhankelijk werken en daarbij ook thuiswerk voorzieningen.
  • Het volgen van relevante trainingen en cursussen voor de functie om je verder te ontwikkelen binnen de functie en het werkveld.
  • Een thuiswerkvergoeding van €2,- per dag.        

Dit is maar een deel van onze secundaire arbeidsvoorwaarden, het volledige overzicht vind je op onze website Werken bij Meerinzicht, arbeidsvoorwaarden.

 

Laten we kennismaken

Ben je enthousiast geworden? Dan zien wij jouw brief en cv graag tegemoet! Solliciteren kan tot 27 oktober via de sollicitatiebutton.

Solliciteer hier!

De gesprekken vinden plaats op 2 november, we willen je vragen hier rekening mee te houden.

Zou je graag meer informatie krijgen? Kijk dan vooral op onze website Werken bij Meerinzicht of neem contact op met Karla Morlog, Afdelingsmanager, via 085-1108906 voor de inhoudelijke vragen. Anna Besselink, HR adviseur, beantwoord graag je vragen over de procedure via 085-1108249.

Een assessment kan deel uitmaken van de sollicitatieprocedure. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.



Naar homepage