Moeilijke onderwerpen worden bespreekbaar gemaakt met behulp van de vragen en suggesties om verder te praten aan het eind van ieder hoofdstuk. De verhalen zijn dan ook een kapstok om op eenvoudige en speelse wijze via cognitief gedragstherapeutische technieken met de kinderen te werken aan het veranderen van hun denkpatronen.
Ouders, leerkrachten en andere hulpverleners
Opvoeders zoals ouders, leerkrachten en hulpverleners kunnen de verhalen ook in een preventief kader aanbieden aan kinderen zonder gedrags- en/of sociaalemotionele problemen of kinderen met lichte problematiek. Het boek is dan een interactief verhalenboek met verdiepende vragen, met als doel kinderen te helpen zicht te krijgen op hun denkwereld. De verhalen laten zien hoe hun denken van invloed is op hun gevoel en gedrag en geven handvatten om deze zelf of met hulp te beïnvloeden.
Juliette Liber is Universitair Docent, Cognitief Gedragstherapeut VGCt. Zij publiceerde meerdere dierenverhalen: Kobus de dwarse krab, een interactief voorleesboek over omgaan met boosheid en Een verrassende verjaardag, dierenverhalen voor cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen.