Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

NIEUW | Gespreksvaardig in ggz en social work

Voor het voeren van gesprekken met cliƫnten is een goede communicatie van groot belang. Als hulpverlener weet je dat een veilige relatie, gelijkwaardig contact maken vanuit een open belangstellende houding een basisvoorwaarde is. Echter is het ook belangrijk dat het gesprek een structuur heeft, zodat je niet verzandt in het verhaal. Gespreksvaardig in social work en ggz biedt hiervoor een flexibele methode.
NIEUW | Gespreksvaardig in ggz en social work


De methode is het H-model, met vijf speelvelden om samen met je cliënt op onderzoek uit te gaan. De speelvelden zijn geïllustreerd met tekeningen.

Hiermee nodigen de auteurs je uit om taal te ondersteunen met beelden. Ieder speelveld biedt een eigen perspectief aan de cliënt om een problematische situatie te verkennen, hulpbronnen te vinden en haalbare stappen te zetten. Verder komen ook de gebruikelijke gespreksvaardigheden aan de orde in dit boek.

De methode is bruikbaar voor het brede veld van sociaal werk en voor psychologen, FACT, ggz-agogen, poh-ggz, artsen, leerkrachten, coaches en dergelijke.

De auteurs Sonja Ehlers en Alfred Volkers willen je met dit boek drie handvatten aanbieden voor jouw communicatie 
met je cliënt.
1. Vaardigheden, die een gelijkwaardige samenwerking met je cliënt ondersteunen. 
2. Een open methodiek, waarin je samen met je cliënt structuur aanbrengt in een gesprek.
3. Speelvelden voor communicatie, waarin je niet alleen met taal communiceert, maar ook visualiseert, situaties uitspeelt en beelden inzet.

Bestel hier het boek.

Ook zal er een middagsymposium plaatsvinden waar de auteurs zullen spreken. Lees hier meer over het Middagsymposium Goed communiceren in social work en ggz: Gespreksvaardig met een speelse cultuur.



Naar homepage