Het gaat dan zowel om het opstellen van een goede vragenlijst, het uitvoeren van interviews als de analyse van kwalitatief onderzoek. Zij besteedt in haar boek veel aandacht aan het inzetten van gesprekstechnieken om goede kwalitatieve data te verzamelen. Dit vormt namelijk de basis voor een goed eindproduct. Daarnaast presenteert zij een aantal manieren waarop kwalitatieve data geanalyseerd kunnen worden. Zij hoopt met dit boek het vak kwalitatief onderzoek toegankelijk te maken voor iedereen die ermee aan de slag wil.
Marion Matthijssen is een socioloog die ook een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’ heeft gedaan. Zij ziet onderzoek, communicatie en creativiteit als drie belangrijke componenten voor kwalitatief onderzoek. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en heeft in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de onderzoekswinkel’ opgericht. Sindsdien traint ze jaarlijks zo’n 150 mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaal-maatschappelijke veld.
Interviewen in kwalitatief onderzoek
Marion Matthijssen
ISBN 9789085602781 | 112 pagina's
Lees meer & bestel!