Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Nieuwe vorm van hulp voor kinderen die getuige zijn van huiselijk geweld

Wetenschappers en hulpverleners hebben gezamenlijk een vorm van hulp ontwikkeld voor kinderen van 4 tot 7 jaar die getuige zijn geweest van huiselijk geweld.
Nieuwe vorm van hulp voor kinderen die getuige zijn van huiselijk geweld

 

Het getuige zijn van huiselijk geweld heeft bij kinderen effecten die in sterkte vergelijkbaar zijn met zelf mishandeld worden. Als gevolg daarvan hebben deze kinderen vaker emotionele en gedragsproblemen, zoals angst, depressie, agressief gedrag, slaapproblemen en gebrek aan zelfvertrouwen.

 

Cursusprogramma
Jeugdhulpverleners kunnen vanaf deze week het cursusprogramma ‘Storm en Spetters’ aan deze kinderen aanbieden om hen zo samen met hun ouders via spelletjes, liedjes en knutselen te helpen hun negatieve ervaringen te verwerken. Voor dit project werkten hulpverleners van GGZ-instellingen De Jutters, Dimence en Riagg Rijnmond samen met wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam.

 

Problemen voorkomen
Naar schatting zijn jaarlijks ruim 50.000 kinderen tussen de 0 en 7 jaar in Nederland betrokken bij huiselijk geweld. Met de cursus verwerken kinderen die huiselijk geweld hebben meegemaakt hun ervaringen zodat probleemgedrag wordt voorkomen en verminderd. Het is de bedoeling dat de kinderen na afloop van de cursus minder schuldgevoelens en irreële gedachtes over het huiselijk geweld hebben, dat ze hun emoties beter herkennen en reguleren en dat ze meer plezier en veiligheid ervaren in het contact met hun ouders. Het doel voor de ouders is dat ze na de cursus beter contact met hun kind hebben en in staat zijn op een ondersteunende manier met het kind in gesprek te gaan over huiselijk geweld.

 

Kritisch getoetst cursusprogramma
Behalve intensieve therapie bestond er voorheen geen vorm van hulp die deze jonge kinderen kon helpen bij het verwerken van wat ze hebben meegemaakt. De betrokken GGZ-instellingen hebben twee laagdrempelige programma’s ontwikkeld om deze kinderen te ondersteunen en te voorkomen dat ze later problemen ontwikkelen. Deze instellingen hebben de VU gevraagd hun programma’s tegen het licht te houden en na te gaan wat de belangrijkste elementen zijn voor een wetenschappelijk onderbouwd programma. De twee bestaande programma’s zijn samengevoegd, aangepast en van theoretische onderbouwing voorzien. Het onderzoek heeft geleid tot een preventieprogramma dat praktisch en theoretisch getoetst is. Stichting Kinderpostzegels Nederland heeft het project mogelijk gemaakt.

 

Bron: Vrije Universiteit



Naar homepage



Relevante categorieën: