
Asselbergs deed het onderzoek in het kader van zijn masterstudie psychologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Asselbergs onderzocht 44 kinderen met ADHD. Ze werden verdeeld over drie condities. Een groep die een werkgeheugentraining kreeg met veel game elementen, een groep die inhoudelijk dezelfde training kreeg maar waarbij het aantal game elementen beperkt was en een controle groep waarbij er geen game elementen waren toegevoegd aan de training. Alleen de groep waarbij er veel game elementen waren toegevoegd aan de training scoorde gunstig op motivatie, werkgeheugenprestatie en vermindering van aandachtsproblemen. Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl 'Het gebruik van game elementen in hulpverleningstrajecten krijgt terecht steeds meer aandacht. Dit onderzoek laat zien dat gamification alleen werkt als het goed aansluit op de gebruikers. Zo niet dan kan het zelfs averechts werken. Een belangrijk inzicht voor ontwikkelaars van interventies.' De jury van de scriptieprijs geeft in het juryrapport aan onder de indruk te zijn van de wetenschappelijke en internationale uitstraling van de scriptie.
Voor de prijs waren twee andere scripties genomineerd. Marinda van Esseveldt en Jolien Overeem deden verkennend onderzoek naar de methodische richtlijnen voor procesmatige chathulpverlening aan vrouwen die een abortus hebben ondergaan en die te maken hebben met een vastgelopen rouwverwerking. Beiden studeerden MWD aan de Chr. Hogeschool Ede. Bas Bastiaanse deed onderzoek naar de oplossingsgerichte therapie PratenOnline.nl voor jongeren met depressieve klachten.
De scriptieprijs -een geldbedrag van 1250 euro - is voor de vijfde keer uitgereikt. De prijs is een initiatief van stichting E-hulp.nl, kennis- en adviescentrum voor online hulp. Met de prijs worden studenten gestimuleerd om onderzoek te doen naar dit vakgebied.
Alle scripties van 2012 en de jaren ervoor zijn te bekijken via de website van e-hulp.nl.