Hoe belangrijk is het thema financiën voor het werk van sociale professionals in de wijkteams? Een vraag voor Louis Polstra, projectleider Werkplaats Sociaal Domein Noord en lector Arbeidsparticipatie van de Hanzehogeschool Groningen.
Polstra begint zijn verhaal in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Toen werden de materiële en de immateriële maatschappelijke dienstverlening gesplitst. Sindsdien richt het maatschappelijk werk zich op psychosociale ondersteuning. De materiële dienstverlening werd een soort specialisme en zo ontstond de sociaal-juridische dienstverlening. 'Financiële problematiek en socialezekerheidsissues zijn hierdoor naar de achtergrond van het sociaal werk geraakt', zegt Polstra. 'Dat zie je ook terug in de opleidingen. Het thema financiën komt wel aan bod, maar studenten blijven het moeilijk vinden. Hun hart ligt er niet.' Dat is jammer, zegt Polstra, want uit onderzoek onder een Gronings sociaal team blijkt dat 85 procent van de cliënten worstelt met hun financiële situatie. 'Maar een geldvraag of financieel probleem wordt door een wijkteam gezien als een specialistische vraag. Dat is onterecht.'
Huishoudboekje
In de jaren tachtig namen veel maatschappelijk werkers nog samen met cliënten het huishoudboekje door. Ze bekeken de mogelijkheden om beter met het beschikbare budget rond te komen. Het Nibud bestond toen ook al, internet nog niet. Maatschappelijk werkers maakten handig gebruik van al het beschikbare informatiemateriaal.
Verder lezen? Bestel dit nummer van Sozio dan via deze pagina en lees alles over o.a. het Nibud, het de-escaleren van vechtscheidingen en knuffelen in de gehandicaptenzorg.